Vil endre turist-Norge

Gallerieier Atle Maurseth i Bergen ba myndighetene innføre tiltak mot turismen. Fungerende leder Arild Hermstad i MDG vil gå drastisk til verks. - Vi ønsker en helt annen form for turisme i Norge, sier han.

CRUISE-KRITIKK: Cruiseturismen har blitt heftig kritisert i byer som Bergen og Stavanger. Nå vil Arild Hermstad ta grep. Foto: Angelica Hagen / Dagbladet
CRUISE-KRITIKK: Cruiseturismen har blitt heftig kritisert i byer som Bergen og Stavanger. Nå vil Arild Hermstad ta grep. Foto: Angelica Hagen / Dagbladet Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

BERGEN (Dagbladet): I flere år har gallerieier Atle Maurseth tatt til orde for å endre turismen i Bergen. I en Dagbladet-sak går han hardt ut mot turistbussene som støyer og forurenser i byen, og etterlyser nasjonale tiltak for cruiseskipene.

- Verden kollapser. Det er selvfølgelig ikke Bergen sin skyld, men vi bidrar. Vi er en del av det. Alt henger sammen, sier han.

Maurseth driver Galleri Allmenningen, som ligger et steinkast fra Fløibanen - ett av stoppestedene til turistbussene. Flere av bussene frakter cruisepassasjerer.

Bergen er Norges største cruisehavn. Bergen kommune har satt inn tiltak for å regulere cruisetrafikken, og det er et mål om at alle skip skal kunne kobles til landstrøm fra 2026.

Maurseth mener at det skjer for sakte. Og han påpeker at dersom Bergen hadde hatt strengere begrensninger, ville skipene bare dratt til en annen havn.

- Da går pengene dit, og forurensingen er den samme. Her burde jo de nasjonale myndighetene ha lagt til rette for en felles politikk, sier han.

Får støtte

MDGs fungerende leder Arild Hermstad støtter Maurseth i kritikken.

- Maurseth er inne på veldig viktige punkter, men vi vil nasjonalt gå noen steg lenger. Vi ønsker en helt annen form for turisme i Norge, hvor man i løpet av få år slutter å gi fossile cruiseskip tilgang til norske havner og farvann og hvor vi heller stiller krav om at alle båter med turister skal gå på strøm, hydrogen, ammoniakk eller andre nullutslippsløsninger, sier han til Dagbladet.

Arild Hermstad, fungerende leder i MDG. Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet
Arild Hermstad, fungerende leder i MDG. Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet Vis mer

Han påpeker at Norge er et land med store muligheter for å utvikle et bærekraftig reiseliv. Han trekker fram mer lokalt reiseliv, for eksempel til Norges bygder, og et bedre togtilbud og infrastruktur fra Europa.

- Dessverre fokuseres ikke disse løsningene på i dag, og regjeringen tillater massiv turisme med fly og cruise som øker utslippene og bidrar til lokal forurensning. Det er synd at et land med så mange fortrinn og muligheter til å skape et bærekraftig reiseliv som kan vare i generasjoner, ikke tar sine muligheter i bruk, sier MDG-lederen.

- Det skjer ting

Direktør Inge Tangerås i Cruise Norway forklarer at det i 2019 ble utviklet et veikart for å halvere utslippene innen 2030.

- Myndighetene og næringen har forpliktet seg til det. Alle er tjent med at man står ved disse forpliktelsene, og det er nødvendig for å få ned utslippene, sier han.

Det handler blant annet om tilkobling til landstrøm og tilgang på biogass. Samtidig understreker Tangerås at de er avhengig av kunder for å få det til.

- Det skjer ting, men det tar tid.

Klima- og miljødepartementet har også gitt Sjøfartsdirektoratet i oppdrag å se på hvordan nullutslippskrav til turistskip og ferjer i verdensarvfjorden kan innrettes.

I april besluttet Norwegian Cruise Line Holdings Ltd. (NCLH), som består av cruiseselskapene Oceania Cruises, Norwegian Cruise Line og Regent Seven Seas Cruises en Net Zero-strategi.

Strategien går blant annet ut på å redusere karbonintensitet, investering i teknologi og søk etter alternative drivstoff samt implementering av et frivillig CO₂-kompensasjonsprogram.

Satt i gang flere tiltak

- Norge har en fabelaktig langstrakt kyst, med gode muligheter for turister å oppleve norsk natur. Det er viktig for regjeringen å skape et bærekraftig reiseliv i Norge, slik at man kan nyte denne vakre naturen uten å ødelegge den. For å klare dette må cruiseturismen være med på laget, sier statssekretær Janicke Andreassen i næringsdepartementet.

Hun påpeker at regjeringen vil halvere utslipp fra innenriks sjøfart og fiske innen 2030.

- For å sikre våre mest sårbare områder, er det allerede satt i gang tiltak for å redusere utslipp fra cruiseturismen. I tillegg har en rekke havner innført eller vurderer å innføre rabattordninger for skip som er mer miljøvennlige. Enova gir også støtte til landstrømsanlegg som cruiseskip kan koble seg til for å redusere utslipp i havner, sier Andreassen.

26. august i fjor ble det nedsatt et offentlig utvalg for reisemålsutvikling og besøksforvaltning i norske kommune. Utvalget skal blant annet se nærmere på problemstillinger knyttet til regulering av cruisetrafikk.

- Utredningen vi danne grunnlaget for det videre arbeidet med utviklingen av reiselivspolitikken.

Tips oss om Bergen

Har du tips eller innspill fra Bergen? Kontakt Dagbladets lokalkontor!

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer