Slår tilbake: - I et nøtteskall

Forsvareren til «Helge Ingstad»-vaktsjefen slår hardt tilbake mot påtalemyndigheten. Han mener flere er skyld i at fregatten kolliderte.

FORSVARER: Den tiltalte mannen forsvares av Christian Lundin (bildet) og Tom Sørum. Foto: Paul S. Amundsen / Dagbladet
FORSVARER: Den tiltalte mannen forsvares av Christian Lundin (bildet) og Tom Sørum. Foto: Paul S. Amundsen / Dagbladet Vis mer
Publisert

BERGEN (Dagbladet): Mandag startet rettssaken mot den 33 år gamle vaktsjefen på KNM «Helge Ingstad», som hadde navigasjonsansvaret i minuttene før fregatten kolliderte med tankskipet «Sola TS» 8. november i 2018.

Etter at statsadvokat Benedikte Høgseth i sitt innledningsforedrag understreket hvorfor påtalemyndigheten mener 33-åringen har hovedansvaret for ulykken, slår nå forsvarer Christian Lundin knallhardt tilbake.

- Dette er «Ingstad-saken» i et nøtteskall. Tilnærmet alt som kunne gå galt, gikk galt samtidig. Han var bare et lite bidrag i hendelsesforløpet da «Helge Ingstad» kolliderte med «Sola TS», sier forsvareren.

TILTALT: Fregatten til 4,3 milliarder kroner måtte skrapes etter ulykken i Hjeltefjorden. Mandag møtte vaktsjefen som hadde navigatøransvaret i Hordaland tingrett. Vis mer

Skylder på andre

Han anfører at klienten bør frifinnes. Mandag morgen svarte 33-åringen «nei» på spørsmålet om straffskyld etter tiltalen.

- Påtalemyndigheten har valgt å isolere saken til hva han burde og kunne gjort ut fra sitt utgangspunkt på brua. Vi mener at man må se helhetsperspektivet mye bredere og vil anføre at også andre aktører gjorde grove feil.

VISER TIL SYSTEMET: Forsvarerne Christian Lundin og Tom Sørum mener ulykken skyldes en systemsvikt. Foto: Paul S. Amundsen / Dagbladet
VISER TIL SYSTEMET: Forsvarerne Christian Lundin og Tom Sørum mener ulykken skyldes en systemsvikt. Foto: Paul S. Amundsen / Dagbladet Vis mer

Forsvareren viser til de andre som var på brua på «Helge Ingstad», «Sola TS» og Fedje sjøtrafikksentral.

- Det er triangelet. Så må tingretten ta stilling til den egentlige årsaken til ulykken. Var det feil på individnivå eller systemnivå? Vi vil hevde systemfeil, sier Lundin og viser til at riksadvokaten tidligere har ilagt Forsvarsdepartementet en foretaksbot på 10 millioner kroner etter kollisjonen.

- Kunne vært unngått

Flere personer og aktører har vært under lupen i etterforskningen. Saken mot «Sola TS», Kystverket og Fedje sjøtrafikksentral ble henlagt og det er bare vaktsjefen som er tiltalt i saken.

Han er tiltalt for å uaktsomt ha forårsaket sjøskade som kunne medført tap av menneskeliv samt for brudd på militærloven «for som befalingsmann å ha gjort seg skyldig i forsømmelighet eller skjødesløshet ved utførelse av sine tjenesteplikter».

- Andres atferd står helt sentralt. Ut fra hans totale situasjonsforståelse, mener vi i sum at han ikke kan straffedømmes. Kollisjonen kunne vært unngått om andre aktører gjorde som de skulle, mener forsvareren.

Lundin erkjenner at tiltalte også har begått en feilvurdering, men mener at han alene ikke har skyld i at de to fartøyene kolliderte.

- En annen ting er at en domfellelse av vaktsjefen personlig vil virke kontraproduktivt for sikkerhetsarbeidet etter ulykker. Systemsvikt er den overordnede årsaken til at ulykker skjer. Rutiner må forbedres, ikke at noen personlig skal straffedømmes.

De dramatiske minuttene

Klikk deg gjennom tidslinjen for å se de kritiske hendelsene før fregatten "Helge Ingstad" og lasteskipet TS "Sola" kolliderte.

Foto: Kartverket

"Helge Ingstad"

TS "Sola"

02:50

"Helge Ingstad" kommer inn i Fedje Sjøtrafikksentrals område - seiler sørover i 17 knop. TS "Sola" ligger til kai ved Stureterminalen.

Kartet er kun for ment for illustrasjon og representerer ikke nøyaktige posisjoner for de ulike hendelsene.


Manglet AIS-data

Det var klokka 03.50.32 at et motgående fartøy ble synlig for «Sola TS» på radar. Men tankskipet kunne ikke se hvem som kom mot dem på grunn av manglende AIS-data (automatisk identifikasjonssystem) på «Helge Ingstad».

Forsvareren påpeker at det ikke var vaktsjefens beslutning at AIS-radaren skulle være i passiv modus. Han understreker også at tiltalte ikke tok over ansvaret på fregatten før klokka 03.53 - altså etter at «Sola TS» hadde tatt av fra Stureterminalen.

TATT UT TILTALE: Statsadvokat Benedikte Høgseth og statsadvokat Magne Kvamme Sylta fører saken for påtalemyndigheten. Foto: Paul S. Amundsen / Dagbladet
TATT UT TILTALE: Statsadvokat Benedikte Høgseth og statsadvokat Magne Kvamme Sylta fører saken for påtalemyndigheten. Foto: Paul S. Amundsen / Dagbladet Vis mer

Statsadvokatene Benedikte Høgseth og Magne Kvamme Sylta viser på sin side til kommunikasjonen mellom «Sola TS» og «Helge Ingstad» etter at vaktsjefen kom på vakt, der tankskipet ba 33-åringen om å svinge styrbord med en gang uten at han gjorde dette.

- Tiltalte hadde både tid og anledning til å foreta seg noe som kunne ha avverget sammenstøtet. Det er vaktsjefens handlinger som er kjernen av denne saken. Den rettslige relevansen om andres atferd, er om deres opptreden skal ha en vurdering på aktsomhetsvurderingene til tiltalte, sa Høgseth i sin innledning.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer