Slår alarm om reisetrend

Fylkesordfører slår alarm om manglende kollektivreisende, og mener det er på tide å se på elbilfordelene. Samtidig kommer han med et tydelig krav til staten.

BUSS IKKE BIL: Fylkesordfører i Vestland, Jon Askeland, vil gjøre det lettere for folk å velge bussen framfor bilen. Foto: Marie Røssland / Dagbladet
BUSS IKKE BIL: Fylkesordfører i Vestland, Jon Askeland, vil gjøre det lettere for folk å velge bussen framfor bilen. Foto: Marie Røssland / Dagbladet Vis mer
Publisert

BERGEN (Dagbladet): I løpet av de siste åra har nordmenns reisevaner endret seg. Pandemi, hjemmekontor og oppfordringer om å ikke reise kollektivt, har påvirket hvordan og når folk reiser.

Noen steder har en positiv utvikling. Andre har ikke det.

Det vil fylkesordfører i Vestland, Jon Askeland (Sp) gjøre noe med, og han er tydelig på hva som skal til.

Kjører halvfulle busser

Fylkesordføreren mener det er på tide at å se på totalbildet av elbilfordelene, og trygler om at fylkeskommunen kan bestemme fartsgrensen på sine egne veier.

- Bergen er best i landet. I august i år reiste 10 prosent flere med bybanen enn i 2019, og 14 prosent flere reiste kollektivt totalt. Men i omegnskommunene er vi ikke tilbake til normalen, sier Askeland til Dagbladet.

Les flere nyheter fra Bergen her.

Mens bergensere som bor tett på sentrum er flinke til å benytte seg av kollektivtilbudet, er ikke dette tilfellet i alle bydeler og kommunene rundt Bergen.

- Det kjører halvfulle busser i rushet fra Osøyro og Knarvik, forteller Askeland.

Peker på flere utfordringer

Disse bussene blir stående i samme køer som privatbilene. Køer som ser ut til å bli stadig lengre.

Det skyldes en kombinasjon av flere ting, mener fylkesordføreren: kombinasjonen av elbilfordeler, både parkering og bompenger, manglende kollektivfelt, for høy fartsgrense og et nybilsalg som har gått i været.

Fylkesordfører i Vestland, Jon Askeland (Sp). Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB
Fylkesordfører i Vestland, Jon Askeland (Sp). Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB Vis mer

Da Askeland nylig var med bussjåfører og tillitsvalgte på tur med Bergens Tidende på slep, fikk fylkesordføreren en klar tilbakemelding: fartsgrensa må ned, forteller han.

- Bussen har forkjørsrett fra 60 km/t og nedover. På veier med en fartsgrense på 70-sone, blir bussene stående i kø.

Krever å sette fartsgrensa selv

Askeland skulle veldig gjerne satt ned fartsgrensa på enkelte strekninger fra nettopp 70 til 60. Han har bare ett problem: Han mangler myndigheten til å gjøre det.

- Vi har spilt inn at vi ønsker å overta skiltmyndigheten for egne veier selv. Som en del av regionsreformen fikk fylkene overført fylkesveiadministrasjonen fra Statens vegvesen, men vi fikk ikke skiltmyndighet. Det er helt åpenbart for oss at vi også burde få det. Det har også stor betydning for fylkesveiene.

Fartsgrensene ble også et tema under denne ukas møte i styringsgruppa til Miljøløftet, et samarbeid mellom staten, fylket og fem kommuner i bergensområdet.

Her ble det argumentert for viktigheten av en felles nasjonal skiltstandard. Dette reagerer Askeland på.

- Jeg kjøper ikke argumentet om at det blir rot når 11 ulike fylker skal kunne bestemme egen skilting. Utformingen og plasseringen av skiltene er jo en nasjonal standard. De argumentene holder ikke. Vi er uenige, sier Askeland.

Vil øke bompengene

Det andre Askeland ønsker å se på, er det totale bildet av elbilfordeler.

- I august var 37 prosent av bilene i bomringen elbiler. Vi passerer snart 40.

Askeland støtter derfor blant annet en økning i bompenger for elbiler.

- Når dette skal skje, er en større diskusjon. Bergen Høyre, som kanskje har hindret et flertall i bystyret for å gjøre dette, må se 50 prosent elbiler i ofringen før de går inn i det. Men det tallet kommer kanskje fortere enn vi tror, sier Askeland, og fortsetter:

- Vi jobber med forskjellige løsninger nå, for at folk skal kunne spare penger ved å reise kollektivt. Da ser vi både på billettsystemene, men vi må også se disse i sammenheng med de økonomiske fordelene for elbiler.

Tips oss om Bergen

Har du et tips fra Bergen?

Dyrere parkering

Også byrådet i Bergen foreslo denne uka grep for å redusere biltrafikken til sentrum, også for elbiler. I sitt forslag til budsjett for 2023, la de inn en økning i parkeringsavgift for elbiler på flere av de kommunalt eide parkeringshusene i sentrum av Bergen.

I tillegg til at dette fører til økte inntekter i et stramt budsjett, vil det også være kollektivfremmende, sier finansbyråd Per-Arne Larsen (V).

- Det gjør at parkeringsplass til elbil ikke lenger er billigere enn et månedskort på buss, for eksempel. Det er et initiativ for å heller ta buss, hvis du kan det. Mens det ennå er billigere å kjøre elbil enn fossilbil.

Denne uka meldte BT at byrådet også på sikt ønsker å doble bompengene for elbiler. Finansbyråden avviser overfor Dagbladet at dette er noe de har vurdert i dette budsjettet.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer