Miljøgifter sprer seg: - Haster

Miljødirektoratet kaller situasjonen alvorlig. Slik skal Avinor rydde opp i miljøgiftene på flyplassene.

SKAL RYDDE OPP: Avinor starter nå arbeidet med å rydde opp på Bergen lufthavn. Foto: Bjørn Erik Larsen / Bergens Tidende / NTB
SKAL RYDDE OPP: Avinor starter nå arbeidet med å rydde opp på Bergen lufthavn. Foto: Bjørn Erik Larsen / Bergens Tidende / NTB Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

BERGEN (Dagbladet): I mange år ble det brukt brannskum med det helse- og miljøskadelige stoffet perfluoroktylsulfonat (PFOS) og andre perfluorerte stoffer (PFAS-er) ved norske flyplasser.

I april sendte Miljødirektoratet ut en pressemelding om at de ville pålegge Avinor å rydde opp på Bergen lufthavn Flesland og andre flyplasser.

- Flesland er høyt prioritert av oss. Det er nok verre her enn mange andre steder fordi det er Norges nest største flyplass. Det har kanskje vært mer brannøving her og så er det bygget om, noe som har gjort at problemet har blitt spredt rundt med overskuddsmasser, sier seniorrådgiver Vanja Alling i Miljødirektoratet til Dagbladet.

PFOS- og PFAS-stoffene brytes aldri ned, og binder seg i proteiner til dyr og planter. Alling omtaler det som en stoffgruppe som er urovekkende.

- Alvorlig

Miljødirektoratet trodde først at miljøgiftene bare var i jorda ved brannøvingsfeltene, men har sett at det finnes områder med forurensing flere steder på Flesland.

- Det finnes PFAS på flere steder i grunnen på flyplassen, men det er verst på de to brannøvingsfeltene. Vi vet ikke helt hvordan PFAS spres fra disse brannøvingsfeltene, men vi vet at der er det så ille at Avinor må rydde opp. Jo mer det sprer seg, desto mindre får man gjort med problemet. Avinor må rydde opp der det er mest konsentrert.

Avinor mente i sin tiltaksplan at det holdt å rydde opp ved ett felt, og så utrede mer på det andre før det ble satt inn tiltak. Det var Miljødirektoratet uenig i.

Miljødirektoratets målsetting er at Avinor i løpet av ti år skal rydde opp 80 prosent samlet sett ved sine 44 flyplasser. På sju år må 14 flyplasser ryddes opp. Flesland er nummer tre i prioriteringsrekken.

- Vi må fjerne kjerneområder for å unngå videre spredning. Det haster å få gjort det, ellers sprer det seg mer. Dette er alvorlig, sier hun.

Lagres i kroppen

Alling forteller at fisk og andre dyr i Langvannet, som ligger ved Flesland, har høye konsentrasjoner av PFOS og andre PFASer. Mattilsynet har advart mot å spise fisk og drikke fra ferskvann ved alle norske lufthavner.

- Disse miljøgiftene brytes ikke ned, de hoper seg opp i dyr og planter. Disse giftene er ikke akutt-toksiske, men de lagrer seg i kroppen og brytes aldri ned. Derfor er det vanskelig å se direkte effekter på dyr og planter. Det ligger ikke døde fisker der, men kanskje får de færre avkom, forklarer hun.

Det er oppdaget miljøgifter i grunnvannsbrønner, drikkevannskilder, i tre boligområder. De som bor i Grimstad-området må hente vann i butikk, fordi de ikke kan drikke vannet i springen.

Beboerne har klaget på Miljødirektoratets vedtak, og mener direktoratet burde pålagt Avinor å koble dem på kommunalt nett, slik som Avinor har gjort i de to andre rammede områdene.

Klagen er til behandling, og Alling ønsker derfor ikke å kommentere den.

Nye tålegrenser

Den første kartleggingen av miljøgiftene var i 2013, og da startet arbeidet med å få på plass en opprydning. Alling beskriver det som en tung prosess.

- Det har tatt tid fordi vi ikke har visst hva vi skal gjøre. Det fantes ingen metode for å rydde opp i 2013, og fantes ingen deponier som hadde mulighet til å trygt ta imot PFAS-forurensede masser. I 2018-2019 kom spesialdeponiene. Sist i 2020 kom det europeiske mattilsynet med nye tålegrenser som var lavere enn tidligere. Så kunnskapen om dette har økt vesentlig de siste åra. Men det er klart vi skulle ønske at vi hadde kommet lenger.

Nå er det et forbud mot å bruke PFOS, og det jobbes med forslag til å forby også de andre PFAS-ene. Avinor har ikke brukt noe PFAS siden 2012. Men opprydningen er krevende.

- Det pågår i dag tiltak ved Rørvik lufthavn, der masser fra nedlagte brannøvingsfelt graves ut og kjøres til godkjent deponi. Seinere i høst vil det starte tiltak på det ene av de nedlagte brannøvingsfeltene i Bergen, sier kommunikasjonssjef Margareth Aske i Avinor.

- Hvor krevende er denne jobben?

- Opprydning av PFAS-forurensede lokaliteter er en stor og kompleks sak, og har høyt fokus i Avinor.

To lufthavner årlig

Aske forteller at det har vært gjennomført opprydningsprosjekt, graving og deponering, på et nedlagt brannøvingsfelt ved Harstad/Narvik lufthavn i 2021. Det pågår rensing av grunnvann nedstrøms brannøvingsfeltet på Oslo Lufthavn, og rensing av vann ved stengte Fagernes lufthavn.

Miljødirektoratet har skissert en plan for opprydning av PFAS-forurensning ved to lufthavner årlig fram til 2027. Som nevnt tidligere i saken, har Miljødirektoratet satt Flesland som nummer tre i prioriteringsrekken.

- Når tenker dere å begynne opprydningen der?

- Avinor har god dialog med Miljødirektoratet om opprydning av PFAS-forurensede lokaliteter, og har, begrunnet i vår kunnskap om lokalitetene, formidlet noen tanker knyttet til rekkefølgen av opprydningen til dem. Det er Miljødirektoratet som gir påleggene og derigjennom styrer hvilken rekkefølge lokalitetene skal ryddes opp. Som nevnt er arbeidet allerede i gang.

I denne saken skrev Dagbladet først at Avinor foretok opprydning på Narvik lufthavn i 2021. Det riktige er Harstad/Narvik lufthavn.

Tips oss om Bergen

Har du tips eller innspill fra Bergen? Kontakt Dagbladets lokalkontor!

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer