«Helge Ingstad»-kollisjonen

Kunne endt fatalt: - Nære på

Fire år etter den dramatiske ulykken, skal vaktsjefen på fregatten KNM «Helge Ingstad» møte i retten. Påtalemyndigheten mener det var nære på at en rekke personer mistet livet.

HAVNET PÅ DYNGA: Fregatten til 4,3 milliarder kroner ble til skrapmetall etter dramaet i Øygarden. Nå må den 33 år gamle vaktsjefen om bord på fregatten møte i retten. Video: Havarikommisjonen, NTB, Dagbladet TV. Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

BERGEN (Dagbladet): Mandag møter den 33 år gamle vaktsjefen på fregatten KNM «Helge Ingstad» i Hordaland tingrett.

Han er tiltalt for å uaktsomt ha forårsaket sjøskade som kunne medført tap av menneskeliv samt for brudd på militærloven «for som befalingsmann å ha gjort seg skyldig i forsømmelighet eller skjødesløshet ved utførelse av sine tjenesteplikter».

Det var natt til torsdag 8. november 2018 at fregatten, med 137 personer om bord, kolliderte med tankskipet «Sola TS» utenfor Stureterminalen i Øygarden utenfor Bergen. Sju personer ble lettere skadd.

Vaktsjefen hadde navigasjonsansvaret i minuttene før sammenstøtet.

- Tiltalen reflekterer at vi mener det var nære på at en rekke unge mennesker kunne mistet livet. Vi mener det var svært nærliggende at noen kunne ha omkommet i ulykken, sier statsadvokat Magne Kvamme Sylta til Dagbladet.

Han skal sammen med statsadvokat Benedikte Høgseth føre saken i retten.

STATSADVOKAT: Magne Kvamme Sylta er aktor i saken, sammen med Benedikte Høgseth. Foto: Marit Hommedal / NTB
STATSADVOKAT: Magne Kvamme Sylta er aktor i saken, sammen med Benedikte Høgseth. Foto: Marit Hommedal / NTB Vis mer

- Veldig stor belastning

I tiltalen kommer det fram en rekke feil statsadvokatene mener vaktsjefen begikk i minuttene før kollisjonen med tankskipet.

Blant annet skal han ha diskutert med avtroppende vaktsjef hva et opplyst objekt ved Stureterminalen kunne være, men undersøkte ikke tilstrekkelig om det var stasjonært eller et fartøy ved land.

«Han registrerte heller ikke at et tankskip ca. kl. 03.45, over VHF kanal 80, ble klarert fra Fedje sjøtrafikksentral for avgang fra Stureterminalen, og skulle nordover. Han unnlot også etter dette å benytte tilgjengelige navigasjonshjelpemidler som radar og AIS-plotting, og engasjerte heller ikke øvrige personer i brovaktlaget, for å finne ut mer om objektet», står det i tiltalen.

SKADERAPPORT: Havarikommisjonen la fram sin rapport om hva som skjedde da fregatten «Helge Ingstad» kolliderte. Video: Havarikommisjonen. Vis mer

Cirka klokka 04, ett minutt før sammenstøtet, skal han ha mottatt et anrop fra «Sola TS» som ba ham om å svinge styrbord, uten at han reduserte farten, avklarte fra hvem eller hvorfor han ble bedt om å svinge styrbord, for så å kunne foreta en unnamøver, ifølge tiltalen.

«Helge Ingstad»-vaktsjefen nekter straffskyld.

De dramatiske minuttene

Klikk deg gjennom tidslinjen for å se de kritiske hendelsene før fregatten "Helge Ingstad" og lasteskipet TS "Sola" kolliderte.

Foto: Kartverket

"Helge Ingstad"

TS "Sola"

02:50

"Helge Ingstad" kommer inn i Fedje Sjøtrafikksentrals område - seiler sørover i 17 knop. TS "Sola" ligger til kai ved Stureterminalen.

Kartet er kun for ment for illustrasjon og representerer ikke nøyaktige posisjoner for de ulike hendelsene.


Christian Lundin forsvarer vaktsjefen, sammen med advokat Tom Sørum.

- Han opplever saken som en veldig stor belastning, sier Lundin om sin klient.

FORSVARER: Advokat Christian Lundin forsvarer tiltalte, sammen med advokat Tom Sørum. Foto: Anette Karlsen / NTB
FORSVARER: Advokat Christian Lundin forsvarer tiltalte, sammen med advokat Tom Sørum. Foto: Anette Karlsen / NTB Vis mer

- Syndebukk

Samtidig ser han fram imot å komme i gang slik at han får presentert sitt syn på saken, forklarer forsvareren.

- At det har gått over fire år siden ulykken, og den lange saksbehandlingstida, har vært en betydelig tilleggsbelastning, sier Lundin.

Forsvareren har tidligere uttalt til TV 2 at hans klient «opplever det som urimelig at han blir gjort til syndebukk».

- Det handler om at hans handling bare var et lite bidrag til at kollisjonen inntraff. Det har vært systemfeil i flere systemer, så derfor mener han at det å tiltale ham alene er urimelig. Det er mange medvirkende, og i det helhetsbildet mener han at det er uriktig at han skal straffedømmes. Dette vil vi utdype og belyse i hovedforhandlingen, forklarer han.

Vaktsjefen kommer til å gi en forklaring under rettssaken. Det er satt av fem dager til tiltaltes forklaring.

Forsvarsdepartementet har tidligere blitt ilagt en foretaksstraff på 10 millioner kroner etter samme straffebestemmelse som vaktsjefen er tiltalt for.

- Han er ikke alene i denne saken. Forsvaret har fått et forelegg som er vedtatt. Hadde ikke forelegget blitt vedtatt, ville også det ha vært en sak for retten. Flere andre ble vurdert samtidig som ham. Begrepet syndebukk kjenner vi oss ikke igjen i. Det er ikke sånn at vi ønsker å sette én person i et dårlig lys. Tiltalen baserer seg på etterforskningsmaterialet vi har, som bygger på oppgaver og fuksjon, sier Sylta.

Mange vitner

Riksadvokaten skriver i sitt påtalevedtak at «det er lite tvilsomt at ulykken skjedde som følge av en kombinasjon av alvorlige og mindre alvorlige feilvurderinger, misforståelser, tilfeldigheter og uheldige sammentreff».

Tidligere har en trafikkleder ved Fedje sjøtrafikksentral, kapteinen på «Sola TS» og Kystverket vært siktet i saken. Disse sakene er henlagt.

30 personer skal vitne i saken, som skal vare fram til midten av mars. I tillegg til vitner om bord på «Helge Ingstad», «Sola TS» og fra Fedje sjøtrafikksentral, er det vitner med større og mindre grad av sakkyndighet.

- Det går på navigasjonsteknikk som blant annet styrefunksjoner, ror og hastighet. Alt av betydning for navigering. Og så er det sånn når noen har handlet uaktsomt, at en del skal fortelle om hvordan de opplevde å bli rykket ut av nattesøvnen til et skip som var kraftig skadd, forklarer Sylta.

STORE SKADER: Forsvaret har frigitt bilder av KNM Helge Ingstad, tatt av Sjøforsvaret. Vis mer

I tillegg skal det legges fram skriftlig dokumentasjon. Statsadvokat Høgseth forklarer at dette er en sammenstilling av bilder og visualiseringer, som består av radarbilder, voyage-data, lyder fra «Sola TS» og fra VHF-sambandet.

At saken skal gå over så lang tid, forklarer Høgseth slik:

- Det baserer seg på en samlet vurdering av bevisene som påtalemyndigheten og forsvarer ønsker å føre. Straffskyld er ikke erkjent og forsvarer har gitt uttrykk for at han ønsker å få belyst alle aktørers rolle i saken. Det gjør at det blir ganske omfattende når vi skal behandle så mye av hendelsesforløpet.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer