Frykter påkjørsler: «Livsfarlig»

Barna må krysse veien for å komme seg til skolebussen. At det ikke er overgangsfelt, får småbarnsforeldrene til å reagere.

UTEN OVERGANGSFELT: Naboene som bor inn veien til høyre fortviler over at det ikke finnes et overgangsfelt for å komme seg over veien. Foto: Angelica Hagen / Dagbladet
UTEN OVERGANGSFELT: Naboene som bor inn veien til høyre fortviler over at det ikke finnes et overgangsfelt for å komme seg over veien. Foto: Angelica Hagen / Dagbladet Vis mer
Publisert

BERGEN (Dagbladet): For å komme seg til skolebussen må barna krysse den trafikkerte Hjellestadvegen uten overgangsfelt.

- Det er mye trafikk på veien, og barna må selv avstandsbedømme når det er trygt å løpe over, sier småbarnsmor Mette Kahrs Dykesteen.

Hun sendte i juni et brev til Vestland fylkeskommune med tittelen «livsfarlig skolevei - tungtrafikk og manglende overgangsfelt». Dagbladet har fått innsyn i brevet.

BEKYMRET: Irmelin Borsholm og Mette Kahrs Dykesteen er bekymret for barna. Foto: Angelica Hagen / Dagbladet
BEKYMRET: Irmelin Borsholm og Mette Kahrs Dykesteen er bekymret for barna. Foto: Angelica Hagen / Dagbladet Vis mer

«Veien til skolen er for så vidt blitt ganske bra, men det er ingen overgangsfelt her. Så for at barna skal komme seg til bussen som tar de til skolen må de krysse veien tre ganger, alle ganger uten overgangsfelt. En 7-åring har ingen som helst forutsetning for å kunne avstandsbestemme samt vurdere om de har god nok plass til å krysse en vei mellom to biler», skriver hun.

Det er 50-sone på veien. Men fordi det er en relativt rett strekning, er foreldrene bekymret for at bilistene ikke følger fartsreglene. I brevet til fylkeskommunen etterspør Dykesteen om det er foretatt målinger etter at veien ble utbedret med gangvei, og bes om at det gjennomføres fartsmåling og trafikktelling.

Hun purret på e-posten 18. august, og har i skrivende stund ikke fått svar fra fylkeskommunen.

Les alle saker fra Bergen her.

- Ikke kjekt

Dagbladet møter Dykesteen på Hjellestad, sammen med småbarnsmødrene Irmelin Borsholm og Jannett Haukeland. Det er jevn trafikk på den aktuelle veien denne ettermiddagen, og mye tungtrafikk som bedriver veiarbeid.

- Hva tenker dere om hele denne situasjonen?

- Det er mange skolebarn her. Så det er ikke noe kjekt å sende dem ut her. Det er mye trafikk hele dagen, sier Dykesteen.

Den «gamle veien» er sperret av. Hadde den vært åpen, hadde barna sluppet å løpe over veien flere ganger. Dette påpekes også i brevet til fylkeskommunen 18. august.

«Om man får tilgang til opprinnelig vei vil det gjøre at de kommer seg til skolebuss uten å krysse vei til skolen og med kun en krysning hjemover», står det.

Foreldrene forteller at de eldste barna har buss til skolen fram til jul, så skal de begynne å gå. De minste barna får taxi. Haukeland har fått beskjed om at tredjeklassingen må ta buss fra neste år.

- At de minste får taxi på grunn av situasjonen her, sier jo noe om hvordan veien vurderes, påpeker Dykesteen.

Haukeland understreker:

- Det er ikke det at barna ikke kan gå over en vei, men jeg stoler ikke på bilistene. Og når det nå blir mørkere kan det være vanskelig å se et barn som skal krysse veien.

- Oppleves farligere

Nå frykter foreldrene det verste. At det er dårlig belysning hjelper ikke på situasjonen, påpeker Borsholm.

De er også bekymret over at det er mange kjegler for å merke av veien, og at barn med refleks dermed vil være vanskelig å få øye på nå som det går mot mørkere høstvær.

- Vi må sende barna ut her klokka 08 for å ta bussen 08.15, bare for at de skal ha god tid til å ta gode vurderinger før de skal over, sier Haukeland.

De tre damene har ni barn til sammen, og det er flere småbarnsfamilier i nabolaget.

Hjellestadvegen har vært en hodepine i mange år. Prosjektet startet i 2017 og skulle vært ferdig i 2019, men har blitt forsinket.

«Prosjektet vil bidra til å gjøre det mer attraktivt å gå og sykle på Hjellestad, samtidig som opprustningen av veien vil gjøre det bedre for kollektiv og annen transport», skriver Vestland fylkeskommune på hjemmesiden.

- Det er gjort mange utbedringer med denne veien, og da er det dumt at det skal oppleves farligere enn tidligere, sier Dykesteen.

Skal utføre ny telling

Dagbladet har vært i kontakt med fylkeskommunen. Kommunikasjonsrådgiver Silje Alvsaker for infrastruktur og vei forklarer at det ble gjort telling av kryssende før prosjektet startet, og at den viste at det ikke var grunnlag for å lage overgangsfelt.

- Nå skal det utføres en ny telling, men om det blir før eller etter prosjektslutt vet vi ikke ennå. Vi antar at den nye tellingen vil vise at trafikken har økt, og at vi da har grunnlag for å kunne opprette overgangsfelt.

Foreløpig er det to midlertidige overgangsfelt på Hjellestadvegen ved Ådlandstraumen og Ådlandsskiftet. Fylkeskommunen har søkt om å få gjøre disse permanente.

- Når vi har svaret på den nye tellingen kan det blir aktuelt med flere overgangsfelt, understreker hun.

Fartsgrensen vil være den samme, og det skal bli full belysning i vei og gang- og sykkelvei.

- Det står på hjemmesiden at «prosjektet vil bidra til å gjøre det mer attraktivt å gå og sykle på Hjellestad». Det er det motsatte av hva disse naboene forteller. Hva tenker dere om det?

- Når prosjektet er ferdig er det med utvidet vei med to felt med gang- og sykkelvei, der det tidligere kun var bilvei. Enkelte steder var det noen meter med fortau, men ikke et sammenhengende gang- og sykkelvei slik det blir når prosjektet er ferdig. I tillegg til to felt, gang- og sykkelvei kommer det nytt vann og avløpstanlegg, der det tidligere var brønner og septikktanker. Det bygges nytt anlegg for strøm og fiber i bakken, og flere av avkjørslene er utbedret slik at de er blitt tryggere, svarer Alvsaker.

Tips oss om Bergen

Har du tips eller innspill fra Bergen? Kontakt Dagbladets lokalkontor!

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer