Trafikkplan sentrum:

Frykter næringsdød: - Hårreisende

Næringslivet reagerer på planene om fjerne personbiltrafikken i deler av Bergen sentrum.

I ENDRING: Deler av Bergen sentrum skal totaltransformeres i forbindelse med utbyggingen av bybanen til Åsane. Foto: Marit Hommedal / NTB
I ENDRING: Deler av Bergen sentrum skal totaltransformeres i forbindelse med utbyggingen av bybanen til Åsane. Foto: Marit Hommedal / NTB Vis mer
Publisert

BERGEN (Dagbladet): Flere har protestert mot planene om å fjerne store deler av personbiltrafikken i Bergen sentrum.

Både politiet og taxinæringen har uttrykt bekymring for forslagene om å «strupe» trafikken.

Nå har også næringslivet kommet med sine innvendinger.

- Vi har sett at flere trafikkomlegginger opp gjennom åra har gjort byen mindre tilgjengelig, spesielt for handlende. Så har politikerne tilsynelatende blitt kjempeoverrasket over at omsetningen har flyttet seg fra byen til kjøpesentrene. Det er også uroen her, sier næringspolitisk sjef i Bergen Næringsråd, Tom-Christer Nilsen til Dagbladet.

Krever konsekvensutredning

Bergen Næringsråd er den største medlemsorganisasjonen for næringslivet i Bergensregionen. Flere av medlemmene berøres direkte av planene om å redusere personbiltrafikken.

Når bybanen nordover mot Åsane står ferdig, skal personbiltrafikken i områdene Bryggen og Torget fjernes helt eller delvis. I det som har fått navnet Trafikkplan sentrum, skal det blant annet legges til rette for gående, syklende og kollektivreisende.

- Vi ber om noe så grunnleggende og banalt som at man faktisk gjennomfører en konsekvensutredning for hva denne trafikkomleggingen vil innebære for næringen, sier Nilsen.

Sterkt kritisk

I sin høringsuttalelse til kommunen, retter Bergen Næringsråd krass kritikk mot at en slik konsekvensutredning ikke allerede er gjennomført, før saken går til politisk behandling.

- Her mener vi forslagene ikke oppfyller grunnleggende saksbehandlingsregler om at en sak bør være tilstrekkelig opplyst. Vi kan ikke spore noe vesentlig vurdering eller dokumentasjon på dette området. Her vil vi rette sterk kritikk mot grunnlaget for forslaget, og krever en konsekvensutredning av virkningene for næringslivet, skriver næringsrådet.

De viser spesielt til fraværet av areal til å laste av og hensette for av- og pålessing for varetransport.

BILFRITT: Slik ser alternativet med et bilfritt torg ut. Illustrasjon: Miljøløftet
BILFRITT: Slik ser alternativet med et bilfritt torg ut. Illustrasjon: Miljøløftet Vis mer

- Hårreisende

Nilsen er ikke imponert over at en konsekvensutredning ikke er gjennomført.

- Det er hårreisende at man ikke har gjort det i utgangspunktet. Det er åpenbart at dette har konsekvenser.

Han frykter at planene kan føre til at deler av Bergen sentrum nærmest utelukkende blir et sted for turister.

- Det er gode grunner til å se nøye på disse tingene, slik at det ikke bare blir en turistnæring. At strømmen av cruiseskip på kaien er det eneste kundegrunnlaget.

I høringsuttalelsen omtales forslagene som «svært inngripende».

- Alt i alt vil utslipps og miljøeffekten av tiltakene være små. Likevel kan konsekvensene for næringslivet i området være store, både knyttet til partisk gjennomføring av drift og kundetilgjengelighet, skriver de i høringsuttalelsen.

- På grensa til uforsvarlig

I likhet med politiet og taxinæringen er også næringsrådet svært kritisk til det som er alternativ 2 i trafikkplanen. Dette alternativet går ut på å stenge Torget for personbiltrafikk. Området vil bare kunne være tilgjengelig for kollektivtrafikk, samt varelevering i begrensede tidspunkt.

Det eneste kjørealternativet nordover vil da være gjennom Fløyfjellstunnelen. Ved hendelser og ulykker i tunnelen, vil dermed trafikken til og fra Nord-Bergen strupes helt.

Næringsrådet stiller seg bak kritikken av dette alternativet.

- Det vil øke sårbarheten i trafikksystemet, et system som allerede er veldig sårbart. Det er på grensen til uforsvarlig, sier Nilsen.

Tips oss om Bergen?

Har du et tips fra Bergen?

Vil invitere til dialog

Det er Plan og bygningsetaten i Bergen kommune som for øyeblikket jobber med arbeidet. Det er ennå ikke sendt til politisk behandling.

Seniorrådgiver Rolf Knudsen skriver i en e-post til Dagbladet at alternativ 2, bilfritt torg, vil være fundamentet når det skal utvikles nye løsninger for gatebruken i sentrum i åra som kommer.

- Videre planarbeid blir å utvikle en samlet Miljø- og gatebruksplan for sentrum. I den forbindelse vil vi invitere til dialog med blant annet næringslivets organisasjoner for å få fram faktagrunnlag og vurdere muligheter for tilpasninger og tiltak, samt vurdere konsekvensene av tiltakene. Utgangspunktet vårt er at hovedgrepet i trafikkplanen flytter vekk personbiltrafikk fra sentrumsgatene, noe som vil gi mer plass til prioriterte trafikantgrupper. Det bli også et vindu som gir mulighet for tidsbegrenset åpning av Torget for nødvendig varelevering, svarer Knudsen på spørsmål om hvorvidt det er planlagt å gjennomføre en konsekvensutredning.

Svarer politiet og taxinæringen

Han skriver videre at de har mottatt mange relevante og konstruktive innspill i høringsrunden, og at dette vil bli fulgt opp.

- Politiet sine innspill håndteres også i egne planprosjekt, for eksempel i arbeidet med reguleringsplanen for Fløyfjellstunnelen, som ser på muligheten for å utvidelse av tunnelløpene slik at det er mulig å avvikle toveistrafikk i ett løp i beredskapssituasjoner. Dette vil styrke transportberedskap på overordnet veinett, som politiet er bekymret for, og redusere behovet for å åpne opp for trafikkavvikling over Torget i stengningssituasjoner. Torget vil også kunne åpnes for trafikk ved behov.

Seniorrådgiveren beroligede samtidig taxinæringen, og presiserer at taxi er regnet som kollektivtrafikk, og vil dermed i hovedsak kunne kjøre i busstassene. Hvordan dette vil se ut, er fremdeles under utarbeidelsen, da dette blant annet inngår i reguleringsplanen for bybanen.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer