Bybanen:

Fortviler etter milliard-satsing: - Håpløst

Gigantprosjektet skal gi bedre kollektivtilbud i Bergen. Likevel opplever flere en vanskeligere reisevei etter åpningen av den nye bybanelinjen.

NYTT TILBUD: Mandag forrige uke åpnet den nye bybanelinjen til Haukeland sykehus og Fyllingsdalen. Foto: Marit Hommedal / NTB
NYTT TILBUD: Mandag forrige uke åpnet den nye bybanelinjen til Haukeland sykehus og Fyllingsdalen. Foto: Marit Hommedal / NTB Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

BERGEN (Dagbladet): - Det er brukt titusen millioner kroner, likevel har mange fått en mer tidkrevende og strabasiøs reisevei, sier Asgeir Eide-Olsen.

Mandag forrige uke åpnet Bybanen mellom Bergen sentrum, Haukeland sykehus og Fyllingsdalen. For Eide-Olsen og mange andre har dette ført til et dårligere reisetilbud.

- Tidligere gikk det en arbeidslinje her. Den er nå lagt ned. De aller fleste av oss som pleide å ta denne bussen taper nå tid. Det tar 10, 15, 20 minutter lenger å komme seg til skole og jobb, sier Eide-Olsen.

21 minutter lenger med Bybanen

Han bor på Bjørge, sør i Fyllingsdalen, og jobber som avdelingsleder på SFO på en skole i sentrum. Tidligere kunne han ta en direktebuss for å komme seg til jobb. Nå må han bytte til bane eller en annen buss.

På åpningsdagen mandag forrige uke, tok han tida. Et bytte til Bybanen, ga ham 21 minutter lengre reisevei.

- Vi i nabolaget eksperimenterer fortsatt, men har ennå ikke landet på hvilken rute som er best.

Fyllingsdølen er ikke den eneste.

LENGRE TID: Asgeir Eide-Olsen bruker opp til 20 minutter lengre tid på å komme seg til og fra jobb etter at den nye bybanelinjen åpnet. Foto: Privat
LENGRE TID: Asgeir Eide-Olsen bruker opp til 20 minutter lengre tid på å komme seg til og fra jobb etter at den nye bybanelinjen åpnet. Foto: Privat Vis mer

Sykepleier: - Grådig irritert

Sykepleier Lene Asbjørnsen bor på Askøy og jobber på Haukeland sykehus. I forrige uke kom hun for seint til vakta 07.00 hver dag.

- Jeg har prøvd tre ulike ruter. Jeg har vært mellom 5 og 12 minutter for sein. Direktebussen var her alltid 06.55, fortviler Asbjørnsen.

Hun har tidligere uttrykt frustrasjonen over den nedlagte ekspresslinja fra Askøy i lokalavisa Askøyværingen.

- Jeg ble grådig irritert da jeg hørte at den skulle legges ned. Det var skikkelig kjedelig, fortsetter hun.

IRRITERT: Sykepleier Lene Asbjørnsen har selv tatt kontakt med Skyss for å klage på at arbeidsruten nå er fjernet. Foto: Privat
IRRITERT: Sykepleier Lene Asbjørnsen har selv tatt kontakt med Skyss for å klage på at arbeidsruten nå er fjernet. Foto: Privat Vis mer

- Håpløst

Hun forteller at flere ansatte i Helse Bergen har vist misnøye med ruteendringene på helseforetakets internsider.

- Bybanen virker som et kjempealternativ for de som kan bruke den. For oss som ikke kan det, så synes jeg dette er håpløst. Bybanen koster masse penger, og det skal vi alle betale for, selv om noen blir straffet.

Sykepleieren har selv kontaktet Skyss, i håp om at de snur og gjenoppretter den gamle bussforbindelsen.

Eide-Olsen i Fyllingsdalen, som også sitter i styret til nylige opprettede Bergenslisten, oppfordrer folk i nærområdet om å gjøre det samme som sykepleieren.

- Det viktigste er at fylket, kommune og Skyss samarbeider, og lytter til folk i bydelen. At de ser at de må opprettholde og gjenskape et tilbud som gjør at vi ikke får det verre etter at vi brukte ti tusen millioner på en kollektivsatsing, fortsetter Eide-Olsen, som samtidig kaller det et «i-landsproblem» at han nå må stå opp tidligere om morgenen.

Disse linjene er berørt

Skyss opplyser overfor Dagbladet at de den siste tida har erstattet to arbeidsruter til Haukeland. Den ene er linje 403 fra Sotra og Askøy, den andre er linje 604 fra Osøyro.

- Vi satser på hovedlinjene og legger opp til økt frekvens på disse. Dermed blir kollektivreiser lettere for flere på flere tidspunkter. På den andre siden innebærer satsingen at noen tidligere ruter faller bort. Vi synes det imidlertid er verdt å peke på at mange på Askøy og Sotra også tidligere har måttet bytte mellom busser, fordi de ikke bor i gangavstand til terminalene på Straume eller Kleppestø, skriver pressekontakt Øyvind Strømmen i en e-post.

Han forteller at de har mottatt henvendelser fra kundene på endringene i tilbudet.

- Vi er selvsagt klar over at noen av brukerne av disse rutene er misfornøyde med endringen. Det har vært flere presseoppslag om dette, vi mottar selv kundehenvendelser og vi har også fått tilbakemeldinger fra kommunene.

Tips oss om Bergen!

Har du et tips fra Bergen eller Vestland? Kontakt vårt lokalkontor!

Kan vurdere endringer

Skyss understreker at den nye bybanelinjen generelt sett gir et bedre kollektivtilbud til sykehuset. Det samme gjør satsingene på hovedlinjen. De er likevel åpne for at det kan komme endringer.

- Etter en periode er det helt naturlig å evaluere tilbudet, for å se hvordan det fungerer for våre reisende. Da spiller både reisetall, reisemønster og innspill fra kundene inn. Det kan også være helt naturlig å gjøre justeringer, uten at det trenger å bety en tilbakeføring av en tidligere direkterute. Det kan for eksempel handle om å tilby flere avganger for å sikre nok kapasitet eller bedre overgangsmuligheter. En slik styrking av hovedtilbudet fra Askøy og Sotra vil gi alle reisende et bedre tilbud, og ikke bare arbeidsreisende til Haukeland sykehus, sier Strømmen.

Han trekker fram at en viktig vurdering i denne sammenheng er nettopp om de reisende kommer seg til og fra jobb når de skal.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer