Dramatiske minutter: - Hatt mareritt

Onsdag inntok vaktsjefen på KNM «Helge Ingstad» vitneboksen i Hordaland tingrett. Nå forteller han for første gang hvordan han opplevde kollisjonen.

KOLLIDERTE: Det var 8. november i 2018 at Helge Ingstad kolliderte med tankskipet Sola TS. ILLUSTRASJON: Havarikommisjonen
KOLLIDERTE: Det var 8. november i 2018 at Helge Ingstad kolliderte med tankskipet Sola TS. ILLUSTRASJON: Havarikommisjonen Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

BERGEN (Dagbladet): Påtalemyndigheten mener det var svært nærliggende at flere av de 137 om bord på fregatten kunne ha mistet livet i ulykken, og mener at vaktsjefen, som hadde navigasjonsansvaret, ikke gjorde nok for å forhindre kollisjonen.

33-åringen nekter straffskyld, og mener det er en systemfeil som førte til kollisjonen utenfor Stureterminalen i Øygarden natt til 8. november 2018.

I vitneboksen forteller han for første gang sin versjon av det som skjedde den dramatiske natta. 33-åringen inntok vitneboksen iført uniform og snakket klart og tydelig om hendelsesforløpet.

Han tok over ansvaret på fregatten klokka 03.53. Før det gikk han og den avtroppende vaktsjefen gjennom en sjekkliste.

- Vi diskuterte et objekt på styrbord-side. Vi diskuterte ikke navn på objektet, men min oppfatning av det var at det var et stasjonært objekt. Når vi ser i radaren er det, slik jeg oppfattet, en ubestemmelig AIS-markering.

Han utdyper at han mente at objektet lå tett inntil - eller på land.

HAVNET PÅ DYNGA: Fregatten til 4,3 milliarder kroner ble til skrapmetall etter dramaet i Øygarden. Nå må den 33 år gamle vaktsjefen om bord på fregatten møte i retten. Video: Havarikommisjonen, NTB, Dagbladet TV. Vis mer

- Vanskelig å avstandsbedømme

- Disse minuttene har jeg tenkt på, forestilt meg, drømt om, hatt mareritt om et x-antall tusen ganger. På et tidspunkt er jeg usikker på hva som er det reelle synet 8. november eller hva jeg har håpet på eller er blitt fortalt, sier han.

Dette «objektet» var tankskipet «Sola TS».

Han hadde tidligere observert to fartøy på fregattens babord-side med liten, men overkommelig, passeringsavstand, og observert at ett av fartøyene flyttet enda mer til babord. Dette oppfattet han som at fartøyet har oppfattet situasjonen på samme måte som ham.

Etter hvert tenker vaktsjefen at «objektet» er nærmere kurslinja enn antatt.

- Lys i mørket er vanskelig å avstandsbedømme. I hodet mitt var det ingen indikasjoner, verken fra utkikkere eller vaktsjefens assistent, som har primærsensor på kart og radar, på endring av situasjonsoppdateringen jeg hadde gitt noen minutter tidligere.

Svarer anrop fra «Sola TS»

Likevel besluttet vaktsjefen å legge til babord for å øke avstanden til «objektet». Så hører han noen tale på sambandet.

- Det første jeg tenker er at, i og med at vi hadde lagt om til babord, at det var et av de fartøyene på babord-side. At de hadde gått babord for å øke passeringsavstanden og ikke syntes det var behagelig at vi fulgte etter, sier han.

De dramatiske minuttene

Klikk deg gjennom tidslinjen for å se de kritiske hendelsene før fregatten "Helge Ingstad" og lasteskipet TS "Sola" kolliderte.

Foto: Kartverket

"Helge Ingstad"

TS "Sola"

02:50

"Helge Ingstad" kommer inn i Fedje Sjøtrafikksentrals område - seiler sørover i 17 knop. TS "Sola" ligger til kai ved Stureterminalen.

Kartet er kun for ment for illustrasjon og representerer ikke nøyaktige posisjoner for de ulike hendelsene.


Han får så beskjed på sambandet om å «svinge styrbord med en gang». Dette er «Sola TS» som forsøker å advare om situasjonen.

- Jeg svarer og sier at jeg ikke kan gå styrbord, fordi vi har et objekt på styrbord-side. Sånn er min situasjonsforståelse i sekundene som følger. Ingen har sagt noe om alvorlighetsgraden i det vi gjør. Sett i ettertid var det fem fartøy, seks med oss, og alle disse var innenfor en ganske liten radius. Vedkommende identifiserer seg ikke, og sier ikke noe om hvor vi er i forhold til dem, forklarer vaktsjefen.

Ett minutt seinere kolliderer «Helge Ingstad» og «Sola TS».

KOLLISJONEN: Overvåkingsbilder viser sammenstøtet. Foto: Havarikommisjonen
KOLLISJONEN: Overvåkingsbilder viser sammenstøtet. Foto: Havarikommisjonen Vis mer

- Presset lå på oss

Vaktsjefen forklarer at baugen på tankskipet ikke var opplyst og derfor vanskelig å se. Han ga ordre om å svinge hardt styrbord for å motvirke at hekken kom nærmere skipet.

- Men da var vi så tett opp i situasjonen, at om det var noen effekt er uvisst. Om det har hatt effekt, er det kanskje det at treffpunktet hadde vært en meter lengre fram på skuta. Da hadde det truffet rett på en lugar og det kunne sett ganske annerledes ut.

33-åringen gikk ut av sjøkrigsskolen sommeren 2017 og mønstret på «Helge Ingstad» i juli samme år. Han ble klarert som vaktsjef våren 2018. Forsvarer Christian Lundin har tidligere påpekt at 33-åringen var en relativt fersk vaktsjef. I retten fortalte han om opplæringen på fregatten.

- Det ble relativt tidlig snakket om hvordan klareringsløpet skulle være, og det var en målsetting å få til en klarering før sommeren. Det var en forventning, både fra meg og fartøyet. De som var klarerte hadde egeninteresser av å gå på land fra sommeren 2018. Presset lå på oss som var under opplæring. Det presset gjorde jeg mer enn gjerne, sier han.

Mener han har ansvaret

33-åringen er tiltalt for å uaktsomt ha forårsaket sjøskade som kunne medført tap av menneskeliv samt for brudd på militærloven «for som befalingsmann å ha gjort seg skyldig i forsømmelighet eller skjødesløshet ved utførelse av sine tjenesteplikter».

AKTOR: Statsadvokat Benedikte Høgseth og statsadvokat Magne Kvamme Sylta fører saken for påtalemyndigheten. Foto: Paul S. Amundsen / Dagbladet
AKTOR: Statsadvokat Benedikte Høgseth og statsadvokat Magne Kvamme Sylta fører saken for påtalemyndigheten. Foto: Paul S. Amundsen / Dagbladet Vis mer

- Vi vurderer det som uomtvistelig at sammenstøtet skjedde som følge av at han for seint ble oppmerksom på at «Sola TS» var et tankskip på vei mot dem. Det ble ikke iverksatt fare- og skadeavvergende tiltak før det var for seint, sa statsadvokat Benedikte Høgseth i retten mandag.

Hun har blant annet pekt på at han ikke undersøkte nærmere hva «objektet» var.

- Han mottok flere anrop via VHF-sambandet fra «Sola TS» der han ble bedt om å svinge styrbord med en gang. Kursendringene og anrop var faresignaler. Han tok ikke i bruk navigasjonshjelpemidlene han hadde, blant annet radar eller senket farten, for å avklare situasjonen, sa statsadvokaten.

«Faen heller»

Forsvarer Christian Lundin mener at de andre ansatte på brua på «Helge Ingstad», Fedje sjøtrafikksentral og «Sola TS» har en del av ansvaret for kollisjonen.

Det ble også spilt av flere lydopptak fra skipene og sjøtrafikksentralen i retten. Et av opptakene viser samtalen mellom de om bord på tankskipet da de oppdager fregatten.

Dette er blant det som blir sagt (oversatt fra engelsk).

«Krigsskip?»

«Vet ikke. Har du lykt?»

«Denne? Aldis? Faen heller. Kom igjen. Ah, den er her».

Aldis er en slags håndholdt lampe. Denne ble brukt i et forsøk på å varsle fregatten. Dette er før «Helge Ingstad» foretar kursendringen mot babord.

«Hvem er denne «motherfucker»?» høres på sambandet til tankskipet, før Fedje sjøtrafikksentral opplyser om at det muligens er «Helge Ingstad».

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer