BERGEN (Dagbladet): Mandag inntok vaktsjefen på fregatten KNM «Helge Ingstad» Hordaland tingrett i Bergen. Den 33 år gamle mannen, som hadde navigasjonsansvaret på fregatten, ankom retten i uniform, og svarte tydelig «nei» på spørsmålet om straffskyld etter tiltalen.
Han er tiltalt for å uaktsomt ha forårsaket sjøskade som kunne medført tap av menneskeliv samt for brudd på militærloven «for som befalingsmann å ha gjort seg skyldig i forsømmelighet eller skjødesløshet ved utførelse av sine tjenesteplikter».
Statsadvokat Benedikte Høgseth startet sitt innledningsforedrag med å svare på den tiltalte vaktsjefens påstand om at tiltalen er urimelig og urettferdig.
Via forsvarer Christian Lundin har han uttrykt at han føler seg utpekt som syndebukk og at han synes det er urimelig og urettferdig at han sitter alene på tiltalebenken, når sammenstøtet skyldes svikt fra flere systemer.

- Er det urimelig at han som har ansvaret, og som setter 137 personer i livsfare, tiltales for uaktsom navigasjon? Er det urettferdig? Han er ikke gjort til syndebukk, sier hun, før hun svarer på eget spørsmål:
- Tiltalen er en logisk og nøktern konsekvens av at han som øverste ansvarlig på bro handlet i strid med godt sjømannskap. Dette var ikke systemsvikt, men selvstendige handlinger og beslutninger. Han var uaktsom.

- Et kaos av gnister
Det var natt til 8. november i 2018 at fregatten kolliderte med tankskipet «Sola TS» utenfor Stureterminalen i Øygarden. Da «Helge Ingstad» sank, gikk en femtedel av Norges fregattvåpen tapt. Statsadvokaten påpeker at kollisjonen rammet nasjonen veldig hardt, både økonomisk og at det svekket Norges forsvarsevne.
Fregatten hadde et mannskap på 137 personer om bord, som besto av vernepliktige og fast ansatt mannskap.
- Til tross for de voldsomme materielle skadene, oppsto det mot alle odds bare noen mindre fysiske skader på enkelte medlemmer av mannskapet. Det må understrekes at faren for tap av menneskeliv var svært nærliggende. Sammenstøtet påførte store skrogskader, sier Høgseth.
Hun forteller videre at skrogskadene var på dekk 3 ved to meniglugarer. Her sov det mannskap som måtte evakuere seg selv via et hull i skroget. Sammenstøtet påførte også skader på to offiserlugarer på dekk 2, hvor det oppholdt seg to personer som trengte bistand for å komme seg ut fordi døra var fastklemt.
- Basert på vitneforklaringer mener vi å kunne si at særlig disse opplevde det som skjedde som veldig dramatisk og livstruende. De ble revet ut av søvnen til et kaos av gnister og vanninntrenging, sier statsadvokaten.
De dramatiske minuttene
Klikk deg gjennom tidslinjen for å se de kritiske hendelsene før fregatten "Helge Ingstad" og lasteskipet TS "Sola" kolliderte.
Foto: Kartverket
"Helge Ingstad"
TS "Sola"
02:50
Kartet er kun for ment for illustrasjon og representerer ikke nøyaktige posisjoner for de ulike hendelsene.
Mottok flere anrop
Hun understreker igjen at det var den tiltalte vaktsjefen som hadde ansvaret.
- Vi vurderer det som uomtvistelig at sammenstøtet skjedde som følge av at han for seint ble oppmerksom på at «Sola TS» var et tankskip på vei mot dem. Det ble ikke iverksatt fare- og skadeavvergende tiltak før det var for seint.

- «Helge Ingstad» kunne ha vært reddet
Høgseth understreker at påtalemyndighetens hovedsynspunkt er at det var en rekke forhold som tilsa en økende forventning om avklaring fra tiltaltes side. Hun peker på at han i vaktbyttet ble gjort oppmerksom på et objekt ved Stureterminalen.
- Han mottok flere anrop via VHF-samvandet fra «Sola TS» der han ble bedt om å svinge styrbord med en gang. Kursendringene og anrop var faresignaler. Han tok ikke i bruk navigasjonshjelpemidlene han hadde, blant annet radar eller senket farten, for å avklare situasjonen.
Påtalemyndigheten mener at tiltalte både hadde tid og anledning til å foreta seg fare- og skadeavvergende tiltak som kunne avverget sammenstøtet.
- Har gruet seg
Forsvarer Christian Lundin sier at de fastholder at han er utpekt som syndebukk.
- Han er den eneste som personlig stilles under tiltale her. Han opplever det som helt uriktig fordi det her er svikt i flere systemer samtidig, sier han til Dagbladet.

- Erkjenner han at han kunne gjort noe annerledes?
- Det er klart at han har gjort en feilvurdering. Det er ingen tvil om det. Men den bakenforliggende forklaringen på hvorfor han gjør som han gjør, er det avgjørende. Her kommer systemsvikten inn og er det som driver handlingen. Han overtar en situasjonsforståelse som han blir i. Dette skal jeg kommentere nærmere i mitt innledningsforedrag.
- Hvordan har det vært for ham å møte i retten i dag?
- Han synes dette er en stor belastning, men formidler at det er greit å komme i gang. Han har gruet seg voldsomt.