Lading for taxi:

Ber om ladegrep: - Langt fra tilstrekkelig

Innen to år skal alle taxier i kommunen være utslippsfrie. Men dagens lademuligheter er «langt fra tilstrekkelige», mener taxisjåfør og politiker.

BEDRE: Lademulighetene for taxi i Bergen må bli bedre, mener sjåfør og politiker. Foto: Gorm Kallestad / NTB
BEDRE: Lademulighetene for taxi i Bergen må bli bedre, mener sjåfør og politiker. Foto: Gorm Kallestad / NTB Vis mer
Publisert

BERGEN (Dagbladet): Den travleste tida for taxisjåfører er på kveldene og nettene i helgene, hvor store mengder passasjerer skal reise til og fra sentrum.

Da passer det gjerne dårlig å skulle forlate sentrum for å lade bilen.

- I løpet av et slikt skift må man gjerne lade flere ganger. Da må man legge opp kjøringen på en helt annen måte, og forsøke å bruke den lille dødtiden man får til å kjøre ut av sentrum for å lade. Da går du gjerne glipp av noen turer. Og så kjenner man på nervøsiteten når klokka er rundt 02.00 og man lurer på om man har nok strøm til en tur til Os eller Øygarden, sier Stig Torgersen.

Han er drosjesjåfør og sitter som varamedlem for Senterpartiet i bystyret i Bergen.

Krav om nullutslipp

Per i dag finnes det bare to ladestasjoner for drosje i Bergen, én på Bystasjonen og én ved Bergen Lufthavn Flesland. Dette er ikke godt nok dersom flere av taxiene skal bli utslippsfrie, mener Torgersen.

Det må de likevel bli.

Fra 1. april 2024 skal samtlige taxier i en rekke kommuner i Vestland fylke være utslippsfrie, deriblant Bergen. Dermed må alle bilene enten være hydrogen- eller elbiler.

- Det er en snakkis blant sjåfører, dette med ladestasjoner. Det hører jeg titt og ofte, forteller Torgersen.

Han kjørte selv elbil på fulltid før pandemien, og fikk kjenne på hvor stressende det kunne være å forholde seg til de begrensede lademulighetene.

- Man fikk kjenne på rekkeviddeangsten, sier drosjesjåføren.

Vil ha lading på holdeplass

Torgersen har tatt opp problematikken i bystyret en rekke ganger, og har nå gått sammen med Senterparti-kollega Steinulf Tungesvik for å fremme et forslag om at Bergen kommune går sammen med et kraftselskap for å etablere en ladestasjon på en mer sentrumsnær taxiholdeplass.

Dermed vil sjåførene kunne lade bilen mens de venter på neste tur.

«I sentrum er det en utfordring å tilrettelegge for lading av drosjer. Slik vi ser det er det likevel én drosjeholdeplass som er godt egnet for ladestasjoner; Dreggen holdeplass på Bradbenken», skriver Sp-politikerne i representantforslaget, og omtaler dagens infrastruktur som «langt fra tilstrekkelig».

De mener en slik lademulighet må på plass før 2024.

Tips oss om Bergen

Har du et tips fra Bergen?

Kjører flere skift

- I og med at de mener at man skal kjøre elbil, hadde det vært på sin plass at kommunen tilrettela for en ladestasjon for drosjer i nærheten av der folk faktisk er, utdyper Torgersen.

Bakgrunnen for forslaget er blant annet at en stor del av drosjene går i skift. Sjåfører som ikke eier egen drosjebil, som Torgersen, overleverer bilen til neste sjåfør etter endt skift. Da er det problematisk om han leverer fra seg en bil som nesten er tom for strøm.

- Hvis man får en bedre mulighet til å lade underveis, så vil det være bedre både for eier, sjåfør og passasjer, som slipper å vente. Det vil også redusere unødvendig kjøring og dødtid.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer