900 klager: - Flere er fortvilet

Siden januar har Avinor fått inn i overkant av 900 klager om fly- og helikopterstøy fra Flesland. Særlig rammet er «Støygarden».

MYE BRÅK: De som bor i områder rundt Bergen Lufthavn Flesland, reagerer på de høye lydene fra fly- og helikoptertrafikken. Foto: Marit Hommedal / NTB
MYE BRÅK: De som bor i områder rundt Bergen Lufthavn Flesland, reagerer på de høye lydene fra fly- og helikoptertrafikken. Foto: Marit Hommedal / NTB Vis mer
Publisert

BERGEN (Dagbladet): «Uhørt», skriver en kvinne fra Øygarden om bråk fra et helikopter rundt klokka 23 en kveld i slutten av oktober.

«Ille nok å bli forstyrret av voldsomme vibrasjoner og støy gjennom dagen, men når det nå i tillegg ødelegger søvnen min er det ikke ok overhode!», skriver en annen Øygarden-innbygger.

Avinor opplyser at det fra 1. januar har kommet i overkant av 900 klager på fly- og helikopterstøy fra Bergen Lufthavn Flesland. Dagbladet har fått innsyn i flere av dem.

Les alle saker fra Bergen her.

En av de som er berørt av bråket, og som har engasjert seg i saken, er Arild Monsegaard Halvorsen. Han er administrator i Facebook-gruppa «Nei til Støygarden», og har skrevet flere innlegg om saken i lokalavisa Vestnytt.

- Flere er fortvilet. Folk har flyttet midlertidig vekk fordi det har blitt for mye. Mange vil ikke gå offentlig ut og fortelle om plagene fordi de frykter for verdien på boligen sin, sier han.

REAGERER: Arild Monsegaard Halvorsen er blant dem som reagerer på bråket. Foto: Privat
REAGERER: Arild Monsegaard Halvorsen er blant dem som reagerer på bråket. Foto: Privat Vis mer

- Voldsomt

Lyden er én ting, vibrasjonene noe annet, påpeker han.

- Helikoptertypen de bruker nå støyer noe helt forferdelig. Men de skal være godkjente og egnet for nordsjøtrafikk. Det er gjort noen endringer på traseene, og de prøver å gå mest over sjø, da slipper man den direkte vibrasjonsproblematikken. Men mange er plaget, sier Halvorsen.

Han jobber for å få kommunen til å foreta en konsekvensutredning.

Boliger som har et gjennomsnittlig innendørs støynivå gjennom døgnet over 42 desibel, har krav på tiltak for støy, ifølge Avinors handlingsplan for fly- og helikopterstøy.

- Vi ligger på 68 desibel på helikoptrene. Det er litt voldsomt, sier han.

HØYE DRØNN: Suvi Nieminen plages av støy fra fly som skal lande på Flesland. Video: Angelica Hagen Vis mer

Halvorsen påpeker at Avinor også har en utfordring opp mot trafikkutviklingen, og at de ikke bare kan ta hensyn til lydnivå, men han spør seg likevel om støynivået over tid kan være helsefarlig.

- Vi blir ofte møtt med argumentet om at det er viktig arbeid som foregår i Nordsjøen. Vi er ikke uenig i det. Men er dette bra for livskvaliteten? Det må gå en grense et sted og den grensa er ikke satt. Det prøver vi å få til med en slik konsekvensutredning.

Nå skal Avinor og Øygarden kommune ha et folkemøte i januar. Halvorsen håper at det kan føre til en diskusjon om bedre løsninger for de som er plaget.

- Stort problem

- Det er et stort problem. Vi får ukentlige henvendelser der vi prøver å forklare rammeverket. Vi har tett dialog med Avinor om dette, og har stor respekt for dem som får denne belastningen, sier ordfører Tom Georg Indrevik (H) i Øygarden kommune.

MØTE MED AVINOR: Ordfører Tom Georg Indrevik i Øygarden var i møte med Avinor om støysituasjonen tidligere denne måneden. Foto: Marit Hommedal / NTB
MØTE MED AVINOR: Ordfører Tom Georg Indrevik i Øygarden var i møte med Avinor om støysituasjonen tidligere denne måneden. Foto: Marit Hommedal / NTB Vis mer

Tidligere denne måneden var han i et møte med Avinor om støynivået. Han forklarer at det har vært en enorm forbedring siden 2014, og at støyen nå belaster færre innbyggere.

- Vi har hatt ulike folkemøter om dette og skal ha et nytt i januar hvor vi forklarer hvorfor det blir sånn og at det er mange hensyn som må tas, blant annet flysikkerhet. Det er laget såkalte korridorer, traseer, som er snevert bestemt for hvor de kan fly og hvor fort de kan fly, forklarer ordføreren.

Han har vært politiker i 13 år, og forteller at det alltid har vært snakk om flystøy.

- Vi har olje- og gassindustri med viktige operasjoner i Nordsjøen. Det er alltid noen som vil bli rammet og som vil få støyen. Belastningen over hele kommunen er mindre enn den var før.

Han beskriver dialogen med Avinor som god, og at han forstår at de ikke kan innfri alle ønsker. Indrevik forklarer at et annet spørsmål er hvilke helikoptre som benyttes. Noen støyer mer enn andre. Men han understreker at dette ikke er et lokalt spørsmål.

- Det er ingen «walk in the park», og det er mange hensyn som må tas. Vi føler vi har gjort det vi kan, og så er det alltid noen som mener vi burde gjort mer.

Tips oss om Bergen

Har du tips eller innspill fra Bergen? Kontakt Dagbladets lokalkontor!

Støyer mer

Siden 2015 har lufthavna arbeidet med å finne nye prosedyrer for offshorehelikopter. I 2016 ble følgende prinsipper innført:

  • Jevn fordeling av helikoptertrafikken (Inn- og utflyging over ulike områder).
  • Traseene legges til områder med minst mulig bebyggelse (Mest mulig over vann).
  • Vi skjermer skoler og barnehager (hvis mulig).
  • Ankomst på 3000 fot og 120 knop (Økt høyde ikke mulig å gjennomføre nå).

Dagbladet har sendt Avinor spørsmål basert på Halvorsens uttalelser. Avinor skriver i en e-post at de ikke finner det riktig å kommentere rundt enkeltpersoner i media.

- Avinor deltar i internasjonale fora hvor helikopterstøy jevnlig diskuteres. Avinor er tilrettelegger for Nasjonalt helikopterstøyutvalg hvor også oljebransjen er representert. Avinor jobber aktivt med støy som en del av vårt miljøarbeid, skriver pressevakt Harald Nygaard Kvam.

Videre har Avinor lagt ved et faktanotat, hvor de skriver at krav til sikkerhet gjør at utviklingen går i retning av tyngre helikopter og gir mer støy enn tidligere modeller benyttet til offshore-trafikk.

I notatet står det også at forurensningsforskriften i visse situasjoner kan medføre krav til Avinor om utbedring og tilleggsisolering av eksisterende boliger og andre bygninger med støyfølsomme bruksformål.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer